מה וכמה רכב שלך יודע עליך? מספר דרכים לעגן על המידע שרכבך אוסף עליך

רכבים מודרניים אוספים על משתמשיו המון מידע: מקום מגוריך, מיקום העבודה, רשימת אנשי הקשר, משך זמן האחיזה בהגה, מקומות ביקור, משקל נוסעים, מהירות נסיעה, שיחות טלפון והרבה דברים אחרים.

וכפי שאתם מגנים על המידע במחשב האישי שלכם, כך גם על המידע הנשמר ברכב צריך להגן.

אז מה ניתן לעשות על מנת לשמור על המידע האישי שלך שנאגר בתוך הרכב?

בכתבה הזאת ננסה לרכז את הנושא של מידע הנשמר בתוך הרכב ומה ניתן לעשות על מנת לשמור אליו בסודיות.

השאלה הראשונה, איזה מערכות אוגרות מידע ומה בדיוק?

מערכות טלקומוניקציה שונות כמו דיבורית מבנית, מערכות המקשרות את סמארטפון לרכב ע”י בלוטוס, מערכות אבחון, מצלמות, חיישני מכ”מ, מיקרופונים ודומה

המערכות האלה אוגרות מידע לגבי (תלוי ביכולת של המערכות):

  • שיחות טלפון
  • ספר טלפונים
  • כתובות
  • היסטוריה נסיעות
  • האם ידיים על ההגה
  • תנועת עיניים (האם נהג לא נרדם למשל)
  • מידע ביומטרית
  • משקל של נוסעים מקדימה
  • הקלטות של אודיו ווידאו
  • היסטוריית החיפושים באינטרנט
  • הודעות ברשתות חברתיות

נכון לשנת 2019 אין חוק אשר מסדיר את הנושא של בעלות המידע ואחראיות על שמירת סודיות. במילים אחרות, משתמש הרכב חייב לדאוג על שמירת המידע ברמה המתאימה לו.

מערכת נוספת אשר אוגרת מידה – מערכת אלקטרונית מקליטה נתונים (Electronic Data Recorder)

המערכת הזאת מקליטה נתונים שונים על מצב הרכב לפני, בזמן ואחורי תאונת דרכים.

הנתונים של מערכת כזאת, לרוב, משמשים את בוחני התנועה ככלי עזר, בחקירת נסיבות התאונה.

המערכת הזאת אוגרת מידע לגבי:

  • מהירות הנסיעה
  • האם נוסעי הרכב היו חגורים בעת התאונה
  • מצב של מצערת בעת התאונה
  • זמן בלימה לפני התאונה
  • כמה זמן לקח לכריות אוויר להתנפח

המערכת הזאת לא אוגרת מידע אישית, לא מקליטה אודיו או ווידאו ולא פועלת באופן רציף.

מבחינת החוק הבינלאומי הוחלט שכל המידע הנאגרת ע”י מערכת זאת היא בבעלות משתמש הרכב. במילים אחרות ייצרן הרכב לא אחראי לחשיפת או דליפת המידע החוצה.

האם המידע שנאגרת במערכות הרכב תחת סכנת גניבה? בוודאי שכן. והיחיד שחייב לדאוג לא לאפשר דליפת המידע, זה משתמש הרכב.

אז מה ניתן לעשות על מנת לצמצם את הסיכוי לפריצה לתוך המאגרים האלקטרוניים של הרכב ע”י משתמש זר?

  1. תמיד להחזיק בגרסה המעודכנת של מערכת ההפעלה לכל המערכות האלקטרוניות של הרכב (ניתן להתעדכן אצל ייצרן, יבואן, מוסך מורשה חברה או מוסך מומחה של הרכב)
  2. תמיד לבצע קריאות שרות (RECALL) של הרכב
  3. לכבות את בלוטוס אם לא משתמשים ולהרשות להתחבר לרכב ע”י בלוטוס רק למכשירים ידועים
  4. לא לחבר לשקע השרות OBD או ל- USB מחברים לא ידועים.
  5. לא ללכת למרכז שרות לא ידוע על מנת לבצע דיאגנוסטיקה דרך שקע OBD

זו הייתה סקירה קצרה על מערכות הרכב האוגרות נתונים.

אנו מקווים מאוד שקיבלתם קצת ידע בנושא. ידע זה כוח שיכול להגן אליכם מפני פריצה אל תוך המאגר של הרכב שלכם.

בברכת נסיעה בטוחה

אי-מוטורס בע”מ

בקרו אותנו בפייסבוק !

כתיבת תגובה