בשנים האחרונות, רוב היצרניות הרכב, פיתחו מנגנון מתלים אקטיביים.
תחילה נביא את ההגדרה היבשה:
מערכת מתלים אקטיביים – מערכת של קפיצים ואקטואטורים אשר מחברת את הגלגל למרכב של הרכב (תרגום שלנו מאנגלית).
במילים פשוטות, בנוסף לקפיץ או במקומו, ישנו איזשהו מנגנון אשר שולט בריסון המתלה ובמיקומו.
אחד החברות, יותר מוכרת לנו מתחום האודיו של הרכב BOSE, בעבר פיתחה מערכת מתלים אקטיביים מושלמת. צפו בסרטון וידאו קצר אשר מדגים את פעולת המערכת.
הסרטון באנגלית אך אפשר להבין גם בלי לדעת את השפה
למערכות האלה מספר גדול יחסית של יתרונות ביחס למערכת מתלים הרגילה (פאסיבית):
- אחיזת כביש מצוינת מבלי לפגוע באיכות הנסיעה.
- מבודדת את הרכב משיבושי כביש.
- יציבות טובה יותר בעיקולים, בלימה או תאוצה ופניות חדות.
- שמירה על מצב אופקי קבוע משפרת את הביצועים של הרכב במיוחד ברכבי מרוץ.
- יכולת הורדת מרכז הכובד של רכב ליציבות טובה יותר, במיוחד במהירויות גבוהות.
- שליטה על מצבי התהפכות טובה יותר במקרים של היגוי יתר או תת היגוי.
- מקטין את מרחק הבלימה
- שומרת על מרווח גחון אחיד גם כאשר רכב עמוס.
בסופו של דבר וגם כפי שנאמר בסוף הסרטון, המערכת הזאת יקרה מאוד ולא כדאית כלכלית להתקנה בייצור סדרתי של כלי רכב.
לכן חלק מהיצרנים החליטו לפתח מערכות מתלים סמי-אקטיביות (אקטיביות למחצה).
המערכות הסמי-אקטיביות עוזרות לנהיגה בכביש ובמיוחד במצבים של תת היגוי או היגוי יתר, אשר יכולים לגרום לסטיה מהנתיב הנסיעה ואף להתהפכות הרכב.
עדיין הטכנולוגיה הזאת יקרה ולכן המערכות האלה מותקנות, לרוב, ברכבי יוקרה.
זו היתה סקירה קצרה על נושא של מתלים אקטיביים. אנו מקווים מאוד שתרמנו קצת לידיעתכם וכמובן ניתן להרחיב את הידע ע”י חיפוש באינטרנט. הבעיה היחידה שרוב החומר הוא באנגלית.
נשמח לקבל תגובתכם למטה ולפתוח בדיון על נושא זה.
במרכז שירות אי-מוטורס ניתן לבצע תיקונים לכל הסוגים של מערכות המתלים.
להזמנת תור לטיפול או תיקון התקשרו ל- 055-6806150
בברכה ונסיעה בטוחה, צוות אי-מוטורס.