נסיעת רכבים בכיתות – פלאטונינג (PLATOONING) איך להתגבר על בעיית הפקקים? הכירו אחת השיטות המתקדמות - פלאטונינג

בשנים האחרונות, עם הגדלת מספר הרכבים הנעים בכבישי מדינות שונות, גדל מספר הפקקים בכבישים, בערים מרכזיות, בשעות העומס.

על מנת להתגבר על התופעה של פקקים, מדינות שונות מבצעות מספר פעולות: הגדלת מספר הנתיבים בכבישים, שיפור תחבורה ציבורית, עידוד נסיעות משותפות וכדומה.

מסתבר שאחד הפתרונות הוא הקטנת מרחק בין שני הרכבים הנעים אחד אחרי השני ובכך הגדלת מספר הרכבים הנעים בכביש בפרק זמן מסוים. עם נקטין את המרחק בין שני הרכבים כך, שבין כל שני הרכבים נוסיף רכב אחד נוסף, נגדיל את כמות הרכבים הנעים בכביש פי 2.

אך פה עולה בעיה נוספת – בטיחות משתמשי הדרך. מרחק הנסיעה בין שני הרכבים חייב להיות מספיק גדול על מנת לאפשר לרכב הנוסע מאחור לעצור, במקרה של בלימת חירום, מבלי לפגוע ברכב הנע מלפניו. כאשר מחשבים את המרחק הבטוח, בין היתר, לוקחים בחשבון זמן תגובת הנהג שנע, בדרך כלל, בין 0.5 ל- 1 שנייה. אם נצליח להקטין את זמן התגובה באופן משמעותי, נוכל לצמצם את מרחק הנסיעה כמעט עד לאפס.

הטכנולוגיה שתעזור לנו להתגבר על המשימה הזאת היא כבר קיימת ועובדת ברכב אוטונומי אך, יש להוסיף שיפור קל (ומסובך מאוד מבחינת הביצוע המעשי) – יכולת להתקשר בין הרכבים בשני הכיוונים – כל רכב מקבל מידע ומוסר מידע (להבדיל מרכב אוטונומי שהוא רק אוסף מידע מהסביבה).

רוב הייצרנים עובדים על הפיתוח של טכנולוגיה הזאת והשם המקובל בשוק היום הוא “נסיעה בכיתות” (תרגום חופשי שלנו) או באנגלית – פלאטונינג PLATOONING

תראו סרטון המגדיר את הבעיה ונותן פתרון פשוט שעל גביו מתבסס פלאטונינג. הסרטון באנגלית אך השפה פשוטה ואפילו אם לא יודעים את השפה ניתן להבין מהציורים.

מהסרטון נראה שאם ברמזור כולם היו מתחילים לנסוע יחד, יותר רכבים היו עוברים ברמזור הירוק.

כעת נחזור לפלאטונינג. בנסיעה בכיתות יש תמיד רכב מוביל, שבדרך כלל זה נהג מיומן, בעל נסיון רב – נהגי משאיות למשל.

הרכב המוביל נע בכביש מהיר וכל רכב יכול להצטרף לשיירה בכל שלב ולעזוב אותה על פי הצורך. הרכב המצטרף מתקרב לשיירה, שולח בקשה להצטרפות לרכב המוביל, נהג של רכב המוביל מקבל את הבקשה והרכב מצטרף באופן אוטונומי לשיירת המכוניות.

תראו את הסרטון של וולוו על מנת להבין טוב יותר את הרעיון של פלאטונינג:

כפי שנראה מהסרטון, פלאטונינג זה לא רק פתרון להגדלת מספר הרכבים העוברים בכביש בפרק זמן מסויים, אלא גם נותן לנהג אפשרות לנוח בזמן הנסיעה היות והנהיגה בכיתה היא אוטונומית.

אנו מקווים מאוד שהפרק היה מעניין ולמדתם משהו חדש.

אצלנו ניתן להזמין סדנאות בנושאים שונים כמו מבוא לרכב היברידי/חשמלי

בברכת נסיעה בטוחה,

צוות אי-מוטורס בע”מ

כתיבת תגובה