תקני שמן מנוע ומה מתאים לרכב שלי? תקנים של שמן מנוע, מה זה 5W-40 והאם זה מספיק על מנת לבחור את השמן המתאים?

שמן מנוע הוא אחד הפריטים החשובים ביותר בפעולתו התקינה של המנוע השריפה הפנימית. לכן יש חשיבות רבה בבחירה נכונה של סוג השמן המתאים לכל רכב.

בשמנים יש המון תקנים. כמעט לכל יצרן רכבים גדול יש תקן משלו. וההמלצות של אותו היצרן משתנות לפי סוג הרכב, סוג המנוע ואפילו תלויות בתנאי מזג האוויר.

לא פלא שאפשר בקלות ללכת לאיבוד ולהתבלבל בבחירת סוג השמן המתאים לרכב ספציפי.

בכתבה הזאת ננסה לעשות קצת סדר בבלגן ולהסביר בקצה המזלג מה קורה בעולם התקנים של שמן מנוע ואיך בוחרים שמן מנוע נכון.

 

נבסס את הכתבה על שלושה התקנים הנפוצים ביותר, ולכל תקן ניתן הסבר קצר ולאחר מכן נביא טבלה שמפרשת את משמעות האותיות והספרות לשני התקנים.

  • תקן אמריקאי SAE (Society of Automotive Engineers ). התקן הזה נפוץ ביותר והוא מתבסס על התכונה הבסיסית ביותר של השמן – רמת צמיגות. ניקח לדומא שמן מנוע בעל תקן 5W-40. הספרה הראשונה זה ערך של מקדם הצמיגות והוא יחד עם אות W מגדיר צמיגות השמן בטמפרטורות הנמוכות W-winter. הספרה השניה זה ערך מקדם הצמיגות בטמפרטורות הגבוהות. ככל שספרה הראשונה נמוכה יותר, כך צמיגות השמן בטמפרטורות הנמוכות, קטנה יותר (דיינו שמן דליל יותר). ככל שהספרה השניה גבוהה יותר, כך צמיגות השמן בטמפרטורות הגבוהות גדולה יותר (דיינו שמן סמיך יותר). אנו שואפים לשמן שישמור על תכונתו לתווך רחב יותר של טמפרטורות ולכן נרצה שהספרה הראשונה תיהיה קטנה ככל הניתן והספרה השניה תיהיה גדולה ככל הניתן, אלא אם כן והייצרן מגדיר אחרת.
  • תקן אמריקאי API (American Petroleum Institute) . המכון הזה מדרג את השמנים על פי ביצועים של השמן ולא על פי תכונותיו (כפי שמדרג תקן SAE). הבדיקה נעשית באמצעות הרצת מנועים של יצרן מסויים ובדיקת ביצועים של השמן בהרצה. התקן מחולק לשתי קבוצות: אות ראשונה S-Serivce Class מתייחסת למנועי בנזין, אות ראשונה C-Commercial Class מתייחסת למנועי דיזל. יתר האותיות והספרות מגדירות את ביצועיו של השמן במנוע, כפי שנראה מהטבלה למטה
  • תקן אירופאי ACEA (Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles). הסיווג של ACEA הוא מקביל לתקן אמריקאי API מסווג שמן מנוע בשלוש קבוצות: A/B – מנועי בנזין ודיזל ברכבים קלים, C – מנועי בנזין ודיזל עם מערכות פליטה מפחיתות זיהום כגון ממיר קטליטי או לוכד חלקיקים ו- E – רכב דיזל כבד. האותיות מלוות בספרות, אשר משמשות מדד לביצועי השמן. זה לא מחייב שככל שהמספר גבוהה יותר, האיכות גבוהה יותר.

בקישור הבא תוכלו לעיין בטבלאות מרכזות של שני התקנים API ו- ACEA

לטבלאות המרכזות לחץ כאן (ייפתח בחלון חדש)

חשוב מאוד לציין, שבחירת השמן למנוע חייבת להיות מבוססת אך ורק על המלצות הייצרן!

 

אנו באי-מוטורס בע”מ מקפידים מאוד בבחירת שמן מנוע מתאים, על פי הוראות הייצרן, ועומדים לרשותכם עם המון ידע, מידע וניסיון

להזמנת תור לטיפול או תיקון התקשרו ל- 04-8410371

או שלחו לווטסאפ 055-6806150

או תתאמו תור דרך האתר שלנו https://e-motors.co.il/appointments/

 

בברכת נסיעה בטוחה

צוות אי-מוטורס בע”מ

One thought on “תקני שמן מנוע ומה מתאים לרכב שלי?”

כתיבת תגובה